tag:blogger.com,1999:blog-6310104175234995786.post6152992787827144533..comments2023-09-08T23:22:33.242+08:00Comments on u-wartawan: Menilai Semula UPSRu-wartawanhttp://www.blogger.com/profile/06926323787793670026noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6310104175234995786.post-30614910850820970092009-07-30T19:51:48.222+08:002009-07-30T19:51:48.222+08:00Belum reda isu hangat PPSMI, sudah timbul ura ura ...Belum reda isu hangat PPSMI, sudah timbul ura ura untuk ‘MENILAI’ kepentingan UPSR<br />Apa kita ni tak sanggup lagi menghadapi tohmah yang ada kalangan kita ini LEMAH ?<br /><br />Ianya harus mendorong untuk mengkaji sebab jika sedemikian dan cari jalan menyelesaikannya.<br />Kalau kita lihat rata rata, diantara murid yang pintar (terutama diperingkat SK) tak kira BANGSA, baik di LUAR BANDAR, mereka ni bersaing maju – sampai bila tercicir sedikit menagis saperti kehilangan ibu.<br /><br />Yang harus dipernilaikan ada lah kualiti PEMBELAJARAN darisegi TATACARA mencuit minda dan kualiti PENGAJARAN dengan mempertabatkan kedudukan guru – benamkan ‘andaian’ yang PENGURUAN adalah “3rd Class Profession” <br /><br />Walaupun keputusan UPSR tidak menghalang mereka dari melanjutkan pelajaran ke SMK secara otomatik, ianya perlu untuk menilai kemasukkan keasrama dan sekolah bertaraf tinggi (SBT).<br /><br />Tahukah anda semua, adanya beberapa taraf sekolah – sekolah BESTARI, sekolah CEMERLANG, sekolah KLUSTER, selain dari sekolah kawalan ? Polisi bagus, tapi implimentasi nya – kurang.<br /><br />Sebelum saya mengundurdiri, saya sangat mengalu alukan isteri PM, menyahut diadakan persekolahan “PERMATA PINTAR” dimana ANAK BERGELIGA (masih perlu??) diasuh sampai keperingkat Universiti. Dengarnya IQ sesorang murid ini harus melebihi tahap 135. <br /><br />Ini PROAKTIF, bukan REAKTIF saperti Timbalan PM memansuhkan PPSMI - kononnya Melayu diKampong tak berdaya-saing, jangan dicela dan harus dibela.<br /><br />asal Parit, PerakMahiyudinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6310104175234995786.post-82933141526945382552009-07-27T22:17:09.102+08:002009-07-27T22:17:09.102+08:00Apakah fungsi sebenar peperiksaan? Tujuan utama ia...Apakah fungsi sebenar peperiksaan? Tujuan utama ialah untuk menilai pencapaian dan pemahaman pelajar terhadap apa yang dipelajari. Selain dari itu, ia juga menguji keberkesanan pengajaran seseorang guru. <br />Masalah utama dengan generasi masakini ialah mereka sebenarnya tidak memahami apa yang dipelajari. Mereka cuma menghafal. Inilah kesilapan kita. Bukannya peperiksaan tersebut.<br />Jika dilihat pada tahap pencapaian pelajar kita baik di peringkat rendah, menengah maupun universiti, adalah amat mengejutkan bahawa mereka tidak dapat menghuraikan secara logik perkara berhubung apa yang dipelajari. Jika tidak percaya, tanyakan pada seorang mahasiswa jurusan elektrik,sebagai contoh, bagaimanakah air yang dihimpun dalam empangan boleh menyalakn lampu dirumah. Minta mereka ceritakan kepada seorang pelajar berusia 7 tahun. Maknanya mereka perlu menggunakan ayat yang mudah untuk menghuraikannya. Saya belum berjumpa lagi dengan pelajar yang mampu memudahkan penyampaian tersebut.<br />Kesimpulannya, pengetahuan fundamental pelajar kita amat lompong menyebabkan mereka tidak dapat berfikir dengan logik. Jika begini sikap kita, bagaimana mahu melahirkan pelajar yang kreatif?<br />Pucuk pangkal segala permasalahan ini terletak dibahu pelaksana, iaitu guru. <br /><br />ikhlas,<br /><br />http://reformasimindaguru.blogspot.comZulfadzli Haronhttp://reformasimindaguru.blogspot.comnoreply@blogger.com