Tuesday, May 26, 2009

MASYARAKAT MALAYSIA KURANG SOPAN..?



1 comment:

  1. Mengapa Prof / Dr sahaja yang di jemput, orang lain lebih pandai
    Saya perhatikan kebanyak program temu bual dan sebagainya di media TV kerap kali menjemput Prof / Dr untuk mendapat wawancara sebagai panel. Bukan saya tidak akui kebolehan mereka. Apa yang saya hendak katakan adalah, kebanyakkan mereka ini bercakap atas apa tulisan / komen orang lain. Selalu apabila menjawab mereka akan merujuk kajian mereka. Entah apa kajian mereka, bila, siapa buat, kos mengandalinya.Kalau mereka pernah membuat kajian yang baik kenapa tidak kerajaan praktikan. Ada saya terdengar apabila seseorang panel itu sebut kajiannya, serta merta ahli panel yang lain bertanya apakah tajuk kajian itu, Tak boleh jawab. Saya umpamakan mereka ini seperti belajar memasak tetapi memberi pandangan sebagai tukang kebun. Kalau hal kebun biarlah tukang kebun yang bercakap. Ini terjadi kerana percakapan mereka tidak dibenarkan respon dari pendengar.Baru-baru ini kes samseng jalanan, mereka memanggil orang yang baca kajian memberi cara mengatasi masalah. Kenapa tidak panggil polis memberi penerangan.. Kami yang berkhidmat dengan kerajann tidak lah bodoh sangat. Kadang-kadang tak masuk akal apa yang mereka cakapkan. Pada TV fikirlah apabila memanggil ahli panel, jangan muka itu sahaja bercakap dalam semua masalah Negara.
    – Walinog Sari – Rakyat Malaysia

    ReplyDelete