Wednesday, November 18, 2009

Kualiti perkhidmatan kaunter



Perkhidmatan kaunter selalunya lebih dekat dengan pelanggan/orang ramai kerana perkhidmatan kaunter merupakan ‘barisan hadapan’ sesebuah organisasi samada awam atau swasta. Kebiasaanya, perkhidmatan kaunter akan mencerminkan perkhidmatan secara ‘first impression’ kepada pelanggan kerana kebanyakan urusan yang melibatkan organisasi tersebut dijalankan menerusi perkhidmatan kaunter dan sebagai tempat resepsi utama sebelum dilanjutkan untuk berurusan.


Walaubagaimanapun, perkhidmatan kaunter juga sering dilihat sebagai tidak memenuhi keperluan dan kehendak mereka serta sukar untuk mendapatkan kerjasama, kurang kecekapan, atau dalam kata yang mudah, tidak mesra pelanggan. Seringkali kita mendengar pelbagai aduan yang diterima oleh orang ramai dan pelanggan yang menyatakan rasa ketidakpuashatian mereka terhadap layanan yang diterima di samping struktur prasarana di tempat menunggu yang kurang selesa.


Persoalannya, bagaimanakah cara terbaik bagi meningkatkan prestasi dan memulihkan imej perkhidmatan kaunter di mana-mana organisasi dan apakah melalui pembaharuan sistem kerja yang efektif dan cekap sudah cukup bagi memastikan kepuasan hati pelanggan diutamakan? bagaimanakah bentuk pengurusannya, serta bagaimana ingin menilai tahap kepuasan pelanggan/orang ramai terhadap perkhidmatan kaunter? kongsikan di U-Wartawan, anda juga wartawan.

5 comments:

  1. Salam hormat,

    Saya percaya melalui latihan yang berkaitan dengan pengurusan kaunter dan pelanggan pasti akan memperbaiki kelemahan yang sedia ada.

    ReplyDelete
  2. prosedur dan garis panduan perkhidmatan kaunter dah ada dah elok dah, cuma samada tidak diikuti atau tindakan pemantauan oleh penyelia tidak berkesan....

    ReplyDelete
  3. Dalam perkhidmatan kerajaan ataupun swasta, kita mesti mencari keselsesaan dari segi teknikal dan sopan santun. Sebagai pengguna, baru-baru ini saya ke pejabat Imegresen Putra Jaya. Orang ramai dan kawasan kaunter agak kecil dan padat pelanggan menunggu giliran masing-masing. Semua tertumpu nak merujuk nombor giliran. Apa salahnya kalau nombor giliran di paparkan dalam bangunan supaya mudah untuk emrujuk dan menunggu. Contohnya, paparan mestilah diletak kan di Kantin atau di luar kawasan kaunter. Tolong lah improve supaya rakyat di dahulukan dalam apa urusan pun.

    ReplyDelete
  4. walaupun hal ini sering dianggap remeh oleh kebanyakan pihak tapi pengurusan kaunter akan mencerminkan akhlak dan tahap pengetahuan dan kemahiran yang ada pada sesebuah organisasi..

    ReplyDelete
  5. Perkara utama yang menjadi pokok kepada pengurusan kaunter bermula dengan SENYUMAN.Masih ramai lagi petugas- petugas di bahagian kaunter yang kurang melemparkan SENYUMAN. Hal ini pastinya menimbulkan rasa kurang selesa kepada pelanggan yang telah lama menunggu.Biar muka tak cantik tapi ada MANISnya....

    ReplyDelete