Wednesday, November 23, 2011

UMNO dan Anak Muda






Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menyatakan bahawa BN dan UMNO amat memerlukan anak-anak muda, terutamanya pengundi baru dalam memastikan kedudukan dan kekuasaannya. Namun, sejauhmanakah kenyataan itu diterjemahkan dalam pembentukan gerak kerja yang efektif dan mesra Gen Y, atau UMNO kekal dengan caranya? Ia menjadi persoalan penting bukan sekadar sokongan generasi muda tetapi sejauhmanakah parti ini menampilkan diri sebagai pembawa citra dan kemahuan anak muda hari ini, apatah lagi di kalangan anak muda atas pagar yang bersifat lebih tajam dan kritikal. Pemikiran dan pendapat golongan ini tidak boleh dibeli atau diumpan dengan menyatakan, bahawa parti lawan tidak baik, bobrok atau tidak berjasa kepada rakyat. Generasi muda hari ini membawa fahaman sendiri dalam politik yang menolak citra politik selama ini yang digambarkan sebagai kotor, apatah lagi UMNO dilihat tidak mewakili kemahuan dan pemikiran anak muda yang pastinya menolak establishmen.

Selepas tahun 2008, apakah yang UMNO telah perbuat untuk medekati anak-anak muda supaya menerima parti ini. Perlu diingat, golongan ini tidak akan menerima hujah, bahawa mereka perlu menerima dan menyokong UMNO disebabkan jasa lampau parti kepada negara, bangsa dan agama. Ini cabaran sebenar kerana anak-anak muda boleh berfikir dan bertindak rentas parti dalam membuat pendirian, mereka bersikap terbuka lantaran persekitaran sosial, ekonomi, hubungan antara ras yang bersifat terbuka. Inilah hasilnya kemajmukan Malaysia, apabila anak-anak yang lahir selepas tiga atau empat dekad merdeka mempunya cara berfikir dan berpolitik yang berlainan.

Dalam dunia tanpa sempadan, generasi muda akan melihat parti politik sebagai suatu entiti yang perlu menjadi wajah mereka, tetapi apakah UMNO sudah dilihat begitu, atau kelihatan seperti gergasi yang menjengkelkan? Cabaran dan kelangsungan UMNO

No comments:

Post a Comment