Perkhidmatan kaunter selalunya lebih dekat dengan pelanggan/orang ramai kerana perkhidmatan kaunter merupakan ‘barisan hadapan’ sesebuah organisasi samada awam atau swasta. Kebiasaanya, perkhidmatan kaunter akan mencerminkan perkhidmatan secara ‘first impression’ kepada pelanggan kerana kebanyakan urusan yang melibatkan organisasi tersebut dijalankan menerusi perkhidmatan kaunter dan sebagai tempat resepsi utama sebelum dilanjutkan untuk berurusan.
Walaubagaimanapun, perkhidmatan kaunter juga sering dilihat sebagai tidak memenuhi keperluan dan kehendak mereka serta sukar untuk mendapatkan kerjasama, kurang kecekapan, atau dalam kata yang mudah, tidak mesra pelanggan. Seringkali kita mendengar pelbagai aduan yang diterima oleh orang ramai dan pelanggan yang menyatakan rasa ketidakpuashatian mereka terhadap layanan yang diterima di samping struktur prasarana di tempat menunggu yang kurang selesa.
Persoalannya, bagaimanakah cara terbaik bagi meningkatkan prestasi dan memulihkan imej perkhidmatan kaunter di mana-mana organisasi dan apakah melalui pembaharuan sistem kerja yang efektif dan cekap sudah cukup bagi memastikan kepuasan hati pelanggan diutamakan? bagaimanakah bentuk pengurusannya, serta bagaimana ingin menilai tahap kepuasan pelanggan/orang ramai terhadap perkhidmatan kaunter? kongsikan di U-Wartawan, anda juga wartawan.