Tuesday, March 24, 2009

Uwartawan - Graduan perlu mencari peluang, bukan mencari pekerjaan





8 comments:

  1. best best..bila kasi ajak prof.agus?

    ReplyDelete
  2. Kenapa kerajaan terlalu sangat pentingkan graduan. Banyak lagi kelulusan yang ada tidak di rancangkan apa kerajaan melihat mereka. Mereka pun perlukan pertolongan dan bantuan kewangan ( pinjaman )

    ReplyDelete
  3. Buka lah lebih banyak peluang kepada Graduan...Ramai graduan menganggur kat malaysia ni beb

    ReplyDelete
  4. canggihkan lagi kerupaan blog ini..kasi cun melecun kasi best2 kasi up2date kaw kaw,kali link best2 kat fb,promo kaw kaw dekat fb sama ytube :)...

    ReplyDelete
  5. salam, bleh buat topik anak muda dan it...

    ReplyDelete
  6. Graduan perlu faham apa yang diingini oleh mereka dan perlu tahu apa yang industri perlu dari masa ke masa

    ReplyDelete
  7. Rata-rata orang bangga anak-anak masuk U supaya dapat kerja baik,gaji yang ribuan,ada jaminan pendapatan setiap bulan. Dengan harapan juga tidaklah gelap masa depan berbanding orang yang gagal SPM / STPM.

    Orang kata, kalau kerja bagus dan gaji mantap tidaklah susah nak pinang anak dara orang. Pakcik-Makcik yang terima pinangan daripada orang yang berpelajaran tinggi,ada kerja bagus, gaji yang tinggi akan turut rasa bangga dan boleh dicanangkan yang dia bermenantukan pegawai itu atau ini. Itulah mentaliti dan juga realiti yang berlaku hingga ke hari ini.

    Oleh kerana mentaliti masyarakat masih belum berubah maka graduan bahkan ibu bapa sangat kecewa jika anak-anak mereka gagal mendapat kerja yang baik sama ada di sektor awam dan swasta. ibu-bapa juga ada yang kecewa jika anaknya mahu menjadi usahawan tani, penternak moden atau bekerja sendiri.

    Mentaliti masyarakat perlu segera diubah khususnya dikalangan graduan dan ibu-bapa. Janganlan masih lagi mengharapkan jaminan kerjaya tertentu apabila kita selesai meyiapkan sesuatu pengajian dalam tempoh tertentu.

    Zaman itu sudah berubah. Saya masih ingat lagi pada tahun 1980an, pakcik saya sering bertukar-tukar kerja kerana pada masa itu majikan mencari pekerja. Dia melompat ke sana ke mari kerana mengejar tawaran gaji yang tertinggi. Sedangkan realiti hari ini ialah ada graduan Ijazah / Diploma sanggup menerima gaji setaraf lepasan SPM asalkan mendapat kerja.

    Graduan perlu mengubah mentaliti. Graduan adalah lepasan institusi pengajian tinggi yang banyak diuji kemampuan IQ dan daya fikirnya. jadi mengapa masih menyempitkan pemikiran. Carilah peluang!! bukan hanya pekerjaan. Peluang boleh jadi bukan dalam bentuk pekerjaan semata. Tetapi boleh jadi perniagaan, perunding motivasi, motivator, usahawan dalam bidang pertanian. Peluang yang diperolehi bukan sahaja meningkatkan reputasi diri malah boleh mencipta peluang pekerjaan untuk orang lain.

    Adakah sistem pendidikan itu menjumudkan sifat kreativiti dan inovasi graduan bagi mencari dan mengkomersialkan peluang, dan perlu dibuat penambahbaikan?

    ReplyDelete
  8. Saya sangat setuju yang graduan lepasan U perlu mencari peluang bukan mencari pekerjaaan. Graduan sekarang perlu peka dengan perubahan yang berlaku yang sentiasa berada di luar jangkaan kita dan bersiap sedia menghadapinya. Rasanya sia2 saja graduan yg telah m'habiskan masa b'tahun-thun di U tetapi X men'ggunakan segala ilmu yg ada utk dijadikan manfaat kepada masyarakat,bangsa dan agama.

    Graduan U yg bijak pandai perlu mencipta peluang pekerjaan kepada mereka yg kurang bernasib baik. Juga mampu menjana kemajuan ekonomi negara di peringkat antarabangsa.

    ReplyDelete