Monday, April 13, 2009

MENGASAH BAKAT BARU SUKAN






Benarkah golongan muda kurang minat dengan sukan?
Ataupun Malaysia kekurangan pendedahan dalam bidang sukan?
Apakah antara usaha yang boleh dilakukan untuk menarik minat golongan muda untuk menyertai bidang sukan....
Apa yang lebih penting apakah pendekatan terbaik yang perlu dilakukan untuk memaksimumkan bakat sukan yang ada di kalangan generasi muda..?

Kongsikan pandangan, ulasan, pengalaman atau kritikan anda bersama U-Wartawan.

facebook:
facebook.com - search u-wartawan

email:
uwartawan@gmail.com
uwartawan@astro.com.my

blog:
uwartawan.blogspot.com

telefon:
03-207 02 554

faks:
03-207 02 548

sms + mms:
32728

Tarikh : Selasa, 14 April, 2009
Masa: 10:00pm - 10:30pm
Lokasi: Astro Awani - channel 501


Di U-Wartawan... Anda juga Wartawan'

1 comment:

  1. camne kita nak majukan sukan malaysia apabila, org2 yg mentadbir badan2 sukan di negara kita kebanyakan adalah di antara org2 yg tidak ada ilmu dan kefahaman di dlm bidang tersebut. Perkara utama dlm memajukan sukan sesebuah negara terletak pada org2 yg terlibat dlm membuat dasar dan program2 untuk persatuan masing2. tetapi apa yg berlaku di Malaysia adalah sungguh menyedihkan.. dimana mereka tidak langsung mempunyai wawasan dan kesedaran tentang keperluan masakini. Sebagai contoh,.. saya, ingin kaitkan perkara2 seperti anjuran2 liga bolasepak negeri2 yg telah merosakan dan memundurkan sukan tersebut. Kerana kegagalan org2 yg terlibat untuk menghayatinya dan menjalankan tugas tanpa kejujuran, keikhlasan dan beramanah. Oleh yg demikian, saya, syorkan agak pihak kerajaan melihat semula dasar sukan yg ada skrg dan merombak serta mengubal akta sukan negara supaya org2 yg tidak layak yg sedang merosakan sukan kita tidak mendapat tempat lagi. kalau kita gagal melakukannya maka, saya percaya dan yakin kita tak akan dapat menarik generasi2 yg bijak pandai untuk menyertai usaha tersebut.Untuk kita menjayakan sukan kita, kita memerlukan org2 yg mampu menaikkan standard sukan dinegeri masing2 dan dapat melahirkan bakat bertaraf dunia, seperti nicol (squash) chong wei (batminton) harus di ambil sebagai contoh untuk direnong kita semua.
    Dgn ini saya percaya, apabila, kita dapat bersihkan persatuan2 sukan kita daripada diterajui oleh org2 seperti ini, sudak tentu ianya akan menjadi satu langkah dan permulaan yg penting untuk menyelamatkan sukan negara kita. Kita tidak perlu berfikir panjang dan mencari dimana letaknya masalah sukan kita, kerana dlm pemerhatian, pengelibatan serta kajian saya, sudah cukup untuk mengenal masalah sukan negara kita sepertimana yg saya sebut diatas.

    Sekian terimakasih
    Penganalisis sukan/Jurulatih

    ReplyDelete