Thursday, July 29, 2010

Guru Siswazah Berpolitik


Tidak dinafikan guru memainkan peranan besar dalam politik negara ini, terutamanya politik Melayu pada tahun 1950-an dan 1960-an, tetapi seiring dengan perjalanan masa, peranan guru telah ditiadakan.

Namun, dengan pengumuman terbaru, guru siswazah diberi kebenaran untuk terlibat aktif dalam politik, itu pun dengan kebenaran dan kelulusan. Bagaimana pun ramai yang tertanya-tanya dengan keputusan kerajaan ini dan ada yang melihat ia merupakan keputusan terdesak dan sukar difahami.

Sebelum kita melihat lebih jauh, ada baiknya kita merenung dulu peranan guru hari ini dan juga berpedaan politik negara masa kini berbanding sebelum dan pada tahun-tahun awal kemerdekaan.

Memang benar mereka pernah memainkan peranan penting dan besar serta pengaruh mereka amat besar kepada demografi negara, namun, hakikatnya realiti politik semasa mungkin menyebabkan guru berpolitik dianggap tidak sesuai.

Suatu ketika dulu peranan guru dianggap penting kerana mereka merupakan golongan terpelajar negara pada masa itu, malah merupakan anak warga terdidik yang ramai berbanding bilangan berbanding bidang lain. Pada masa sama, guru mendapat tempat tinggi dalam masyarakat, justeru pengaruh mereka juga kuat.

Lalu melihat kepada situasi politik semasa, apakah suasana pada tahun 50-an dan 60-an masa serupa dengan keadaan hari ini? Ini persoalan yang perlu diambil kira tatkala banyak cakap-cakap menyebut tugas guru di sekolah yang sarat.

Dan jika guru siswazah dibenarkan berpolitik secara aktif, bagaimana pula tumpuan kepada anak murid di kelas, sedangkan masa yang diperlukan untuk berpolitik juga begitu menuntut dan menekan. Ia sebenarnya sama seperti seseorang mempunyai dua kerjaya dalam satu masa.

Lantas, apakah kita akan mendapat kualiti pendidikan terbaik untuk pembentukan generasi baru negara, atau keperluan politik semasa amat menuntut dan perlu dipenuhi.

Sama ada positif atau negatif tindakan ini, terpulang kepada individu yang memilih untuk menjadi ahli politik yang aktif dan perlunya mempunyai sikap objektif dalam dua bidang ini kerana sebagai seorang guru tentunya perkara yang diutamakan adalah kerjaya sebagai guru dan bukannya politik kepartian.
Topik: GURU SISWAZAH BERPOLITI
Masa: 10 mlm
Tarikh: 30 Julai 2010
Saluran: Astro AWANI (501)
Tamu: Dr. Ramli Basri, Pensyarah Jabatan Asas Pendidikan
Fakulti Pengajian Pendidikan, UPM

No comments:

Post a Comment